A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában:
GPK Energetikus MSc képzés Atomenergia specializáció kötelezően választható tárgya
A tantárgy részletes tematikája magyarul és angolul:
Célkitűzések:
A tantárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókat az atomreaktorok, kiemelten az atomerőművek műszerezésével, a különleges körülmények miatt fellépő beépítési, modellezési és értékelési problémákkal. A tárgy támaszkodik a Paksi Atomerőmű MÜSZ-re, amelyben bemutatásra kerülnek a mérőeszközök és mérőrendszerek az egyszerű nyomásmérőtől, a komplex csatolt reaktorfizikai-termohidraulikai mérőrendszerekig. A Nemzetközi Atomenergiai Ügynökség anyagait feldolgozva ismerkednek meg a hallgatók a korszerű I and C fogalmával és követelményeivel. Saját évközi feladataik biztosítják, hogy a legkorszerűbb módszerek is ismertetésre kerüljenek. A hallgatók a félév végére képesek lesznek a mérésekhez szükséges modellezések tervezésére, és az abból következő mérési bizonytalanságok komplex elemzésére bonyolult, összetett, atomerőművi rendszerek esetében is.
Tudás kompetenciák:
-
Átfogó ismeretekkel rendelkezik az atomenergetika korszxerű műszaki megoldásait illetően.
-
Pontos ismeretekkel rendelkezik az atomerőművi berendezésekben alkalmazott mérési módszerekről.
-
Tisztában van az atomerőművekkel és fúzióval kapcsolatos összetett modellezéseen alapuló mérési eljárások elvével.
-
Tájékozott a nukleáris energiatermelő létesítmények üzemét jellemző mennyiségeket illetően.
-
Felismeri az atomreaktorok sajátos körülményeiből származó mérések műszaki kihívásait és előírásait.
-
Alapvető ismeretekkel rendelkezik az atomreaktorokban használatos mérések fajtáival és megoldási problémáival.
-
Tisztában van az összeetett mérőrendszerek jelenleg alkalmazott fajátáival, és azok előnyeivel.
-
Ismeri az atomerőművi berendezések alapvető jellemzőit.
-
Tudomása van az új atomerőművi blokkok 3+ generációs megoldásaival.
-
Felismeri a nem hagyományos, nem műszerezéssel kapcsolatos I and C feladatok fontosságát.
Képesség kompetenciák:
-
Kiválasztja az atomerőművi paraméterek meghatározásához szükséges követelményeket, a vizsgálat szintjét és célrendszereit.
-
Meghatározza az alapvető nukleáris biztonsági elvárásokat.
-
Elemzi modellezésből és a csatolt rendszerekből szárrmazó mérési bizonytalanságokat, minőségileg új adatokat állít elő (például idősoros terhelési adatokból kumulatív tartam adatsorokat).
-
Javaslatot tesz a megfelelő atomerőművi technológia kiválasztására.
-
Különbséget tesz az atomerőművi technológiák között reaktortechnikai jellemzőik alapján.
-
Különbséget tesz az atomerőművi technológiák között nukleáris biztonsági jellemzőik alapján.
-
Értelmezi aI and C rendszerekhez kapcsolódó műszaki és biztonsági értékelő és elemző kritériumokat.
-
Adott létesítmény esetében meghatározza az műszaki, nukleáris biztonsági jellemzőit.
-
Adott létesítmény esetében meghatározza az műszaki, nukleáris biztonsági jellemzőit.
-
Elkülöníti az műszerezés külső, belső, externális és internális költségeit.
-
Kiválasztja az I and C megoldások értékelésének alapvető eszközeit.
Attitűd kompetenciák:
-
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi.
-
Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti az atomenergetikával és fúzióval kapcsolatos tudását.
-
Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
-
Törekszik a nukleáris műszaki problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára.
-
Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit.
Önállóság és felelősség kompetenciák:
-
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival.
-
Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket.
-
Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.
-
Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz.
-
Felelősséget érez az energetika, az energiagazdálkodás problémái, valamint a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt.
Követelmények szorgalmi időszakban:
Az előadások végén a hallgatók beszámolnak a választott témában történt előrehaladásról, egy önállóan elkészített előadás és esszé.
Követelmények vizsgaidőszakban:
Pótlási lehetőségek:
A részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig.
Konzultációs lehetőségek:
Órák után vagy előzetesen egyeztetett időpontban.
Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom:
A tantárgyhoz az adatlap kitöltése során még nem áll rendelkezésre könyv vagy jegyzet, annak legkorábbi megjelenési ideje 2020.