Szakmai gyakorlat fizikusként egy német klinikán

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat

 

Kérdés (Simon Ferenc): Kérlek mesélj arról, hogy hol voltál nyáron szakmai úton!

  • Idén nyáron és az őszbe nyúlóan Németországban, Würzburgban töltöttem két hónapot szakmai gyakorlat gyanánt. A munkahelyem a Universitätsklinikum Würzburg, Deutsches Zentrum für Herzinsuffizienz volt.

 

K: Hogyan valósulhatott ez meg?

  • Az alapképzés során a témavezetőm Homolya István volt, aki jelenleg a fent említett egyetemi klinikán dolgozik. Az ottani 7T MR szkenneren szükségessé vált bizonyos kalibrációk elvégzése. Istvánon keresztül hallottam a lehetőségről, és jelentkeztem is rá.

 

K: Mivel foglalkoztál a fogadó egyetemen?

  • Az egyetemi kórházban a feladatom egy MR szkenner ún. shim rendszerének kalibrációja volt. A gyakorlat elején tapasztalatot szerezhettem a szkenner használatában, szekvenciaparaméterek beállításában, az első hónapban szinte minden napot méréssel töltöttem. Ezek után következtek a szoftveres kiértékelések, számítások, ami során az elérhető shim komponensek kalibrációs mátrixának elkészítése volt a cél. Ennek felhasználásával javítani lehet az alaptér homogenitását.

 

K: Hogyan látod az MRI oktatását Magyarországon és a módszer jövőjét?

  • A tanulmányaim során megfelelő alapokat kaptam témavezetőmtől az MRI fizikájáról, amiért hálás vagyok. Az egyetemen, véleményem szerint, kifejezetten pozitív és hasznos, hogy testközelben lehet dolgozni MR szkennerrel az orvosi fizika szakirány laborgyakorlatai keretében, hiszen több gyakorlat is az MR-ről szól. Ezekkel megfelelő használható tudást lehet szerezni az MRI területén. A jövő szempontjából árnyaltabbnak látom a képet. Ez egy elég szűk terület, így limitált, hogy hol foglalkozhat az ember MR-rel Magyarországon. Ennek ellenére több olyan kutatócsoport lelhető fel, ahol az MRI központi szereplő.

 

K: Melyik évfolyamon tanulsz éppen?

  • Idén ősszel kezdtem a Fizikus MSc Orvosi Fizika szakirányának második évét, azaz a 3. félévet.

 

K: Milyennek találtad a fogadóhely légkörét, a munkatársakat, és a tudásszintet?

  • A fogadóhely légkörével teljes mértékben meg voltam elégedve, szép, tágas környezetben dolgozhattam, és a munkahely rugalmas volt az időbeosztást tekintve. A lényeg azon volt, hogy a munka haladjon, minőségi legyen. A csoport viszonylag kis létszámú, illetve nyár vége lévén valaki mindig szabadságon volt, ami nyugodttá tette a helyet, és persze az is, hogy mindenki segítőkész és kedves volt. Szakmailag is igen magas színvonalú volt a környezet, illetve kérdéseimmel is gyakran fordulhattam a munkatársaimhoz.

 

K: Az időbeosztást milyennek találtad?

  • Fentebb már említettem, de kiemelem itt is, hogy az időbeosztás tekintetében teljesen rugalmasak voltak, nem kellett beszámolnom minden nap, hogy hány órát voltam bent. Ellenben a sok szabadságolás és a szkenner elérhetősége miatt néha kevesebbet, néha többet voltam bent, mint az átlagos óraszám. A gyakorlat időbeli végessége miatt a projekt lezárása jelentett egy kisebb kihívást, hiszen maradtak bizonyos feladatok, amiknek elvégzésénél én már nem leszek jelen. Így kifejezetten nagy hangsúlyt igyekeztem fektetni a megfelelő dokumentációra, hogy minden egyértelmű legyen, ha valaki másnak kell elővennie a munkám.

 

K: Volt bármi, ami Téged meglepett a külföldön folyó munka gyakorlatát tekintve? Mi az, ami nagyon más, mint Magyarországon?

  • Még nincs sok tapasztalatom, hogy igazán összevethessem egy hasonló magyar munkahellyel a külföldi gyakorlatot, de mégis néhány dolgot kiemelnék, amit másnak, érdekesnek találtam. Az egyik az ügyintézés folyamata. Ez persze Magyarországon is – helytől függően – meglehetősen bonyolult tud lenni, azonban a tapasztalatom, hogy a nagyszámú adatlap, nyilatkozat mind kizárólag német nyelven voltak elérhetőek és még élő szóban is nehezére esett az ügyintézőknek angolul kommunikálni. Furcsálltam az elektronikus ügyintézés hiányát is, mindenről papíralapú levelet kaptam postán keresztül. Viszont a mentalitás kifejezetten tetszett, most a munkához való viszonyra gondolok. Nyugodtság áradt mindenkiből, stressz nélkül pedig produktívabb az ember. Apróság továbbá, hogy a kutatócsoport kifejezetten internacionális, így sokféle kultúrát is megismerhettem.

 

K: Az egyetemen megszerzett tudásod szerinted hasznodra vált a nyári gyakorlat során?

  • Teljes mértékben, az elméleti alapokat egy az egyben onnan hoztam. De nem csak az MR elmélete, hanem a laborgyakorlatok is hasznosak voltak, kezdve a mérések, mérési napló módszertanával, a mérési eredmények kiértékelésén át addig, hogy hogyan is kell egy értelmes dokumentációt megírni.

 

K: Talán tudod, hogy a jelenlegi specializáció mellett meg fog jelenni várhatóan 2024-től egy teljesen önálló Orvosi-Fizika MSc a BME-n. Mit gondolsz erről, mivel bátorítanád az érdeklődőket?

  • Akit érdekel a sugárterápia, illetve az orvosi képalkotás, azoknak mindenképp jó választás lehet ez az önálló mesterképzés. Nagy gyakorlati tapasztalatot lehet szerezni ezeken a területeken hála a sok laborgyakorlatnak és annak, hogy sok tárgy oktatása egyészségügyi intézményekben (pl. az Országos Onkológiai Intézetben) zajlik.

 

K: A tanulmányút beváltotta-e a hozzá fűzött reményeidet, elvárásaidat?

  • Igen, szakmailag sok tapasztalatot gyűjtöttem. De ahogy egy külföldi gyakorlatról gondoltam, az élet más területein is sokat hozzám tett, amit legalább annyira, ha nem még értékesebbnek tartok.  A tapasztalat megerősített abban, hogy a jövőben is ki kell lépnem a komfortzónámból ahhoz, hogy igazán fejlődni tudjak.

 

K: Jól tudom, hogy Te pont a Covid alatt voltál másodéves, és a saját tanulásodat elősegítendő nagyon szép jegyzeteket készítettél az online előadásokból, amit mára nagyon sok fizikus hallgató használ? Mit gondolsz erről?

  • Ezt örömmel hallom, hiszen így nem veszik kárba egy jegyzet egyszeri használat után, nem csak a polcon porosodik :) A jegyzetek nagy részét valóban a Covid videók tanulás közbeni újra hallgatása során tudtam elkészíteni, hiszen olyankor többszöri hallásra az összekötő gondolatokat, kapcsolatokat is észreveszi az ember. Ezeket is igyekeztem leírni a jegyzeteimben, hogy összefüggőbb legyen a gondolatmenet. A tanuláshoz egyébként ezt a módszert javaslom is hallgató társaimnak, ha van lehetőség, érdemes élőbeszéd magyarázatokat, felvételeket meghallgatni a vizsgára készülés során.

 

K: Mit üzennél azoknak a BME TTK-s hallgatóknak, akik szintén érdeklődnek hasonló szakmai utak iránt?

  • Bátorítok mindenkit arra, hogy legalább egyszer próbálja ki az ilyen jellegű szakmai gyakorlatot, hiszen egy sor értékes tapasztalattal lehet gazdagodni, és segít abban is, hogy az ember kitalálja, hogy pontosan milyen munkahelyet, életvitelt szeretne a jövőben, valóban tetszik-e számára a választott szakmai vonal.

1. ábra A würzburgi vár belső kertjében. A hétvégéket gyakran városnézéssel töltöttem, ami megérte, Würzburg gyönyörű város.

 

2. ábra A munkahelyem bejárata előtt.

 

3. ábra A munkahelyen az egyik kollégám MSc hallgató a würzburgi egyetemen, és elvitt a laborjába, ahol muslicákkal dolgozik. Megmutatta őket mikroszkóp alatt, ami a háttérben látható. A legyek a kis üvegcsékben vannak.

 

4. ábra A würzburgi városháza hátsó bejárata. A kép jobb oldalán látható ajtó pedig egy kicsi szobába vezet, ami egy nyitott mini múzeum a würzurgi bombázásokról.